„Azt knytelen vagyok n is elismerni, hogy a frfiakban sokkal magasabb szint a kreatv ksztets, az alkotsi vgy, mint a nkben. Csakhogy n azt gondolom errl, hogy ez azrt van, mert a nknek megadatott egy biolgiai kreativits, hogy ki tudnak a testkben formlni egy msik embert, vilgra tudjk hozni, tpllni tudjk, gondozni tudjk stb. Ennl nagyobb alkots, mint egy msok embernek a vilgra hozatala, ez egy akkora kreatv teljestmny, ami csak a nknek adatott meg, ami nmagban ltjogosultsgot biztost egy nnek. Nem teszi krdsess, hogy mirt is vagyok a vilgon, vagy mi dolgom van nekem a vilgon. Nem gy a frfinl. Egy frfinek muszj bizonytani, hogy mit r, alkotssal kell bizonytani, alkotssal kell bizonytani, s ezrt sokkal magasabb a kreatv motivcija, mint a nk, mert neki biolgiai kreativitsa nincs, teht alkotni akar. Valamit alkotni akar egy fri a mvszetben, a tudomnyban, a munkjban, alkotsra tr- Igen m, de ha nincs elg tehetsge ahhoz, hogy alkosson, akkor ez a kreatv ksztets talakul a pozcirt val harcc, akkor magasabb pozciba akar kerlni, legalbbis llamtitkr akar lenni, taln miniszter, vezrigazgat vagy elnk.
Ha ez se sikerl neki, akkor nagyon sok pnzt akar keresni, akkor ez a motivci, a pnz irnyba fordul, gazdag akar lenni. Ha ez se sikerl neki, akkor lesz az ezermester, javtja meg a vzcsapot, a gzt, a vct, ha folyik, esztergl olyan madrkalitkt lombfrsszel a papagjnak, hogy mindenki csodjra jr. s ha ez a kreativits is elvtetik tle, akkor inni kezd, akkor elkezdi kbtani magt. Itt ltok klnbsget a kreatv ksztetsnl, mert a nknek nincs erre szksge, nincs ltezse rtelmnek bizonytsra szksge.”
A "gyerekforml nk" s "hajkursz frfiak" ugyanazt akarjk kilni: A fajfenntartsi sztneiket.
A n azrt alapveten kilenc hnapig nlklzhetetlen, utna meg lecserlhet ptanyra-szranyra-apra. Persze ezek tlagban nyilvn alulteljestenek, de van anya aki helyett egy zsk tgla is pldamutat szl lenne.
A cmet n is Poppernek tulajdontottam, gy mr nmileg rnyaltabb a kp, de a ni-frfi kreativits differencit tovbbra se a gyerekszls krli biolgiai programozottsgra vezetnm vissza. Pontosabban visszavezethet r, csak nem egyetlen lpsben, hogy "aki gyereket tud szlni, annak ennyi kreativits elg is,; aki meg nem tud, az kepeszt egsz letben, hogy ezt ptolja."
2009.09.02. 22:05
Cirmi
A cmet n adtam...
2009.09.01. 15:34
Roby
biolgiai - bocsnat, nagyon reggel volt
2009.09.01. 09:01
Roby
A nket hajkursz frfiak mst akarnak kilni :) Egyfell termszetes, sztns viselkeds (nincs klnsebb oka), de van, akinl kompenzci (nem a kreativits).
"Egy nnek j kis program kilenc hnapra egy gyerek... utna meg tpllni-gondozni egy pasi is tud"
Optimlis esetben egy nnek nem kilenc hnap a gyerek, ahogy a "szl" jelentse sem merl ki a biolgia szlben... Egy gyereket - tl azon, hogy eteted-itatod, tisztba teszed, stb - fel is kell nevelni, emberr kell gyrni = hossz vek. Ezekbl egy pasi kisebb-nagyobb szerepet vllalhat (ltalban a kisebb szokott megvalsulni - ha egyltaln...), amellett, hogy grizik (hiszen az anyagiak biztostsa is egy kln feladat).
n elfogadom azt, hogy ezekbl az (alapveten biolgiai) szerepekbl fakadan kialakulhatnak bizonyos ptcselekvsek (a frfiaknl), de ezeknek nincs kze (vagy nincs felttlenl kze) a kreativitshoz (s fordtva). N s frfi egyarnt lehet kreatv, ami egyrszt adottsg, msrszt bels ksztets az nkifejezsre.
n leginkbb a cmet nem rtem, az let rtelmnek keresst. Hogy ez mirt lett sszekapcsolva a kreativitssal? Az let rtelme (ha van), nem felttlenl az, hogy teremtsnk, vagy biolgia rtelemben: hogy sokasodjunk. Az lehet szksgszer rossz, rtsd: kros mellkhats is
2009.08.31. 13:02
sztoikus
Mijezabaromsg? Popper szerintem ezt a rsz tuti nem jzanul rta.
Akkor a nket hajkursz frfiak is csak a kreativitsukat akarjk kilni?
Egy nnek j kis program kilenc hnapra egy gyerek, dfe ugye optimlis esetben a psi meg azrt grizik ekkor, hogy a nszemly s leend porontya ki legyen szolglva. Utna meg tpllni-gondozni egy pasi is tud. A frfinek a mvszetre-munkra azrt van szksge, mert gy jelzi a njnek, hogy milyen kivl egy pldny s rdemes tle gyermeket vllalni, nem kell majd ket cserbenhhagynia, mert a krapek nem brja anyagilag-agyilag-fiziklisan a csaldi terhelst.
A ni kreativits meg milli s egy formban nyilvnul meg, aminek a jelents rszre mi vakok vagyunk (lakberendezs brrr.) de a nk meg pl. tlagban nem brjk az autversenyeket.
Mindenki ott kreatv, ahol hagyjk. A nk vszzadokig nem mehettek a magas filozfia kzelbe gy nem alakult hagyomnny az let rtelmnek kutatsa a nk krben. De ugyanemiatt nem ktnek virgot a frfiak s nem llnak vodai pedaggusoknak. ltalban.
Slussz. J kis szociolgiai httere van ennek, nem pediglen biolgiai -metafizikai.